kartomatfredrik.blogg.se

Denna blogg handlar om min LIA (Lärande I Arbete) på Svenska Mätcenter AB.

Tredje veckan

Kategori: Allmänt

För alla mina tappra och trogna följeslagare som kommer ihåg vad jag pysslade med under min första vecka (men även alla ni andra som gillar att titta på amatörvideo) finns här nedan en länk till en video där jag beskriver en vägutsättning.
Vad jag försöker förmedla är hur man går tillväga vid utsättning av väg med hjälp av käppar som har färdig väghöjd markerad med s.k. flukter/flugor. För mer information får ni gärna ta en titt på mitt blogginlägg "Första veckan".
 
För att se videon, klicka på den understrukna texten här till höger efter pilen → Utsättning av väg
 
 
Min tredje vecka började med tidig avfärd mot Örebro för att avsluta inventeringen av stenmurar i trafikområde Arboga, denna gång med en mätningstekniker vid namn Claes.
 
Trixit läge för signal..men det gick :-)
 

På onsdagen blev vi klara och åkte hem till Skåne igen. På torsdagsmorgonen mötte jag upp med mätningsteknikern Tush vid Hyllieprojektet "PHY". (Ja just det, understruket betyder ytterligare en länk)
 
En mätares bästa kompisar..
 
Här skulle vi sätta ut diverse pelare och stomlinjer på det som var gjutet. Till detta jobb använde vi oss av en Trimble-totalstation och dess tillhörande handenhet samt ett Leica miniprisma, de sistnämnda kan ni se på bilden ovan. Etablering gjordes med hjälp av ett byggnät som bestod av ett antal fast monterade prismor och reflexer på byggnader runt om byggplatsen.
En bra sak att komma ihåg vid utsättning, speciellt när det krävs hög noggrannhet, är att mäta in det man precis satt ut. Detta för att kunna verifiera var man satt ut, ifall det skulle uppstå oklarheter.
 
På fredagen blev jag upphämtad i Lund av Tush för avfärd till ett skolbygge i Dalby. Här skulle vi sätta ut linjer för väggar på ovanvåningen samt punkter för dubb på bottenvåningen.
 
Linjer för vägg som satts ut med 100mm offset
 

Anledningar till att man sätter ut med offset kan vara att det blir tydligare så eller helt enkelt inte går att sätta ut på det "riktiga" stället. På ett ställe fann vi att vägglinjen inte stämde med verkligheten men efter att ha pratat med en byggingenjör fick vi reda på att "felet" var inom byggtoleransen, så det så..
 
Ses nästa vecka!
 
 
/F
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Per Alfredsson säger:

    Om man vill snacka stenmur så vet man var man ska vända sig :)) Tittade på din video "Utsättning av väg", intressant. Ha en fortsatt bra LIA.

    2013-11-17 | 10:27:00
  • Karin Rosberg säger:

    Mycket pedagogisk film om vägutsättning! Snyggt jobbat i blåsten! Roligt med så varierande arbetsuppgifter, verkar som att de har lyssnat på dig och dina önskemål om hur du vill bredda dina kunskaper.

    2013-11-17 | 15:20:55
  • Tobias Persson säger:

    Hej Fredrik!
    Bra film, helt klart. Min erfarenhet är dock att hörselskydd bör användas vid användande av det där slag-redskapet... Du har kanske proppar under mössan? :)

    //T

    2013-12-13 | 21:52:05
    Bloggadress: http://tobbizen.blogg.se/

Kommentera inlägget här: