kartomatfredrik.blogg.se

Denna blogg handlar om min LIA (Lärande I Arbete) på Svenska Mätcenter AB.

Fjärde veckan

Kategori: Allmänt

Måndagmorgon gjorde jag och Tush diverse inmätningar av brunnar, fundament och tak på en automatstation som håller på att byggas vid Staffanstorp.
 
"Asfaltsgrabbarna" var där och gjorde sitt jobb samtidigt så det blev till att sikta in stationen, för etablering, när de inte var i vägen.
 
 
Resten av veckan, fram t.o.m torsdag, var jag på kontoret och gick igenom en kurs i SBG Geo. Det kändes mycket nyttigt och jag ska även, vid tillfälle, gå igenom lite övningar om transformeringar.
 
I fredags stack jag och Tush till skolbygget i Dalby och satte ut fler innerväggar, så att byggarna kan få upp väggarna på rätt plats på måndagmorgon.
 
 
Svenska Mätcenter AB, "Det självklara valet av mätföretag för medarbetare och kunder i Sverige", är en del av MCG (Mätcenter Group), tillika Sveriges största fristående mätföretag.
Företaget startades 1995 i Örebro (fortfarande huvudkontor) av två personer och har idag ca 170 anställda.
 
Koncernen består av Svenska Mätcenter, Control System International (Tjeckien), Control System Canada (Kanada), Geomark (Estland), AIP-MITTAUS (Finland) och Geo Survey (Norge) med lokala kontor i Örebro,Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping, Norrköping, Umeå, Eskilstuna, Västerås, Jönköping, Karlstad, Gävle, Kiruna, Prag, Tallinn, Helsingfors, Bergen och Oslo.
 
Mätcenterkoncernen erbjuder allt det där som andra mätföretag gör - och lite till och vill ni ha en mer ingående beskrivning av vilka jobb de kan tänkas åta sig kan ni läsa mer via denna länk: Svenska Mätcenter AB
 
 
 
 På måndag hittar ni mig på Niagara i Malmö.
 
 
 
 
 
 

Tredje veckan

Kategori: Allmänt

För alla mina tappra och trogna följeslagare som kommer ihåg vad jag pysslade med under min första vecka (men även alla ni andra som gillar att titta på amatörvideo) finns här nedan en länk till en video där jag beskriver en vägutsättning.
Vad jag försöker förmedla är hur man går tillväga vid utsättning av väg med hjälp av käppar som har färdig väghöjd markerad med s.k. flukter/flugor. För mer information får ni gärna ta en titt på mitt blogginlägg "Första veckan".
 
För att se videon, klicka på den understrukna texten här till höger efter pilen → Utsättning av väg
 
 
Min tredje vecka började med tidig avfärd mot Örebro för att avsluta inventeringen av stenmurar i trafikområde Arboga, denna gång med en mätningstekniker vid namn Claes.
 
Trixit läge för signal..men det gick :-)
 

På onsdagen blev vi klara och åkte hem till Skåne igen. På torsdagsmorgonen mötte jag upp med mätningsteknikern Tush vid Hyllieprojektet "PHY". (Ja just det, understruket betyder ytterligare en länk)
 
En mätares bästa kompisar..
 
Här skulle vi sätta ut diverse pelare och stomlinjer på det som var gjutet. Till detta jobb använde vi oss av en Trimble-totalstation och dess tillhörande handenhet samt ett Leica miniprisma, de sistnämnda kan ni se på bilden ovan. Etablering gjordes med hjälp av ett byggnät som bestod av ett antal fast monterade prismor och reflexer på byggnader runt om byggplatsen.
En bra sak att komma ihåg vid utsättning, speciellt när det krävs hög noggrannhet, är att mäta in det man precis satt ut. Detta för att kunna verifiera var man satt ut, ifall det skulle uppstå oklarheter.
 
På fredagen blev jag upphämtad i Lund av Tush för avfärd till ett skolbygge i Dalby. Här skulle vi sätta ut linjer för väggar på ovanvåningen samt punkter för dubb på bottenvåningen.
 
Linjer för vägg som satts ut med 100mm offset
 

Anledningar till att man sätter ut med offset kan vara att det blir tydligare så eller helt enkelt inte går att sätta ut på det "riktiga" stället. På ett ställe fann vi att vägglinjen inte stämde med verkligheten men efter att ha pratat med en byggingenjör fick vi reda på att "felet" var inom byggtoleransen, så det så..
 
Ses nästa vecka!
 
 
/F
 
 
 
 
 

Andra veckan

Kategori: Allmänt

Den senaste veckan har jag spenderat med att inventera stenmurar i Arbogaområdet. Jag och KM11-Martin körde upp till vårt boende i Örebro på måndagsmorgonen för att på eftermiddagen ge oss kast med att beta av länsvägar i Arbogaområdet.
På trafikverkets hemsida kan man bl.a utläsa följande:
 
Driftområdets namn:Arboga
Trafikverkets Region:Öst
Total väglängd:801,6 km
Driftentreprenör:NCC
Planerad upphandling:2016
 
För mer info kan ni gå in på följande länk, i vilken ni även kan hitta en länk till en karta över området: 
 
 
 
Totalt blev det kring 180 mil i bil varav 100 mil ToR Örebro och 80 mil murmätning,många sträckor kördes dubbelt då de var "återvändsvägar".
Arbetet bestod i att mäta in gamla klassiska stenmurar för Trafikverkets räkning med NCC som entreprenör.
Murarnas koordinater fås med GNSS medan dess tillstånd (hur hel den är), avstånd till väg och omgivningens beskaffenhet (träd,sly m.m) mäts och bedöms för att ge info om eventuell röjning/återuppbyggnad.
 
Murarna var inte alltid så tydliga...
 
 
...fast ibland var de mycket tydliga.
 

Stort tålamod var också nödvändigt då det ibland tog tid att få signal under träden.
 
Nästa vecka ska jag upp dit igen för att avsluta jobbet och då får jag jobba med en annan mätningstekniker och på så sätt kanske få se/lära ytterligare metoder i jobbet som mätningstekniker.
 
Väl mött nästa vecka.
 

Första veckan

Kategori: Allmänt

Håkan, anställd av Svenska Mätcenter AB och placerad hos Skanska Anläggning intill Hylliestation, fick äran att ta hand om mig första veckan på min LIA 2.
Vi har den gångna veckan, med hjälp av GNSS, gjort diverse utsättningar och inmätningar av bevattningsattiraljer i Millenium parken vid Kronotorp i södra Malmö.
 
Det går till som så att vi sätter ut, med hjälp av spray, markeringar där sprinklerna ska vara varpå entreprenören gräver ner vattenledningssystemet. Därefter mäter vi in de olika ledningsdimensionerna och kopplingarna mellan dessa samt sprinklerna, gärna innan de hinner hyllas över..annars får man gräva lite.
 
Överst: Milleniumparken översikt
Underst: Inmätning av vattenledning
 
Vi har även satt ut vägmarkeringskäppar där väghöjden var utmärkt med sk. fluga/flukt. Denna flukt häftades fast en meter ovanför färdig vägs markhöjd och käppen placerades en meter utanför färdig vägs sträckning för att inte vara i vägen...så att säga.
 
För att grävmaskinisterna ska kunna gräva/anlägga marken med de rätta höjderna på de rätta ställena, har vi gjort terrängmodeller som laddas upp i displayer i grävmaskinerna så att de kan se var och hur de ska anlägga diverse platåer. Som extra hjälp har vi även ibland märkt ut gränslinjer på marken mellan de olika platåerna.
 
 
Vi ses nästa vecka då jag befinner mig i Örebrotrakten och inventerar stenmurar åt Vägverket.