kartomatfredrik.blogg.se

Denna blogg handlar om min LIA (Lärande I Arbete) på Svenska Mätcenter AB.

Andra veckan

Kategori: Allmänt

Den senaste veckan har jag spenderat med att inventera stenmurar i Arbogaområdet. Jag och KM11-Martin körde upp till vårt boende i Örebro på måndagsmorgonen för att på eftermiddagen ge oss kast med att beta av länsvägar i Arbogaområdet.
På trafikverkets hemsida kan man bl.a utläsa följande:
 
Driftområdets namn:Arboga
Trafikverkets Region:Öst
Total väglängd:801,6 km
Driftentreprenör:NCC
Planerad upphandling:2016
 
För mer info kan ni gå in på följande länk, i vilken ni även kan hitta en länk till en karta över området: 
 
 
 
Totalt blev det kring 180 mil i bil varav 100 mil ToR Örebro och 80 mil murmätning,många sträckor kördes dubbelt då de var "återvändsvägar".
Arbetet bestod i att mäta in gamla klassiska stenmurar för Trafikverkets räkning med NCC som entreprenör.
Murarnas koordinater fås med GNSS medan dess tillstånd (hur hel den är), avstånd till väg och omgivningens beskaffenhet (träd,sly m.m) mäts och bedöms för att ge info om eventuell röjning/återuppbyggnad.
 
Murarna var inte alltid så tydliga...
 
 
...fast ibland var de mycket tydliga.
 

Stort tålamod var också nödvändigt då det ibland tog tid att få signal under träden.
 
Nästa vecka ska jag upp dit igen för att avsluta jobbet och då får jag jobba med en annan mätningstekniker och på så sätt kanske få se/lära ytterligare metoder i jobbet som mätningstekniker.
 
Väl mött nästa vecka.
 

Kommentarer

  • Anneli säger:

    Fina höstbilder! Det ser ganska trevligt ut i skogen.
    Ha det så trevlig i norr!

    2013-11-09 | 09:28:01
  • Anders säger:

    Intressant jobb:) mycket körande...
    Som du säger så är det nog svårt att se murarna ibland, hoppas att inte snön kommer också och konkurrerar med löven...haha. Ha det bra o mät på;)

    2013-11-09 | 10:10:27
  • Melisa säger:

    Vad roligt att du får åka ända upp till Örebro. Jag som trodde att jag fick åka långt :)

    2013-11-13 | 22:41:30
    Bloggadress: http://melisaslia.blogg.se

Kommentera inlägget här: