kartomatfredrik.blogg.se

Denna blogg handlar om min LIA (Lärande I Arbete) på Svenska Mätcenter AB.

Sjätte veckan

Kategori: Allmänt

Måndagmorgon var det dax för avvägning på Niagara, vilket görs regelbundet för att kolla sättningar i bygget. Man börjar avvägningståget på en höjdfix som sitter på ett hus utanför grindarna till bygget. Sen går tåget genom grindarna, in i ett trapphus och sen uppåt..uppåt..uppåt..tills man kommer till översta färdiga våning (i vårt fall 9), varpå man går samma väg ner igen tills man kommer till höjdfixen på huset utanför bygget.
 
Viktigt att planera uppställningarna så att man kan läsa av stången
 
 

På tisdagen var jag först uppe på Niagaras tak och hälsade solen godmorgon!
 

Hela tisdagen gick åt till att sätta ut hål för ventilationsanordningar. Uppställningarna av, i det här fallet, Trimble-stationen görs med hjälp av reflexprismor på väggar och pelare och utsättningen görs med Leica miniprisma.
 
Onsdagen och torsdagen var jag i Halmstad för spårmätning. Spåren ska höjas så man vill ha koll på spåren samt göra projmätning av omgivningen (terrängmodell och diverse stolpar, stängsel och ledningar). Vi använde oss av Leica totalstation och Leica 360 prisma för samtliga projmätningar.
 
En s.k. geosp används för att mäta in spåren geodetiskt
 
 
På fredagen ställde stormen "Sven" in tågen, vilket gav mig en ledig dag.
 
 
På måndag ska jag upp till Halmstad igen för mer spårmätning.
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: