kartomatfredrik.blogg.se

Denna blogg handlar om min LIA (Lärande I Arbete) på Svenska Mätcenter AB.

Femte veckan

Kategori: Allmänt

På måndagen skulle vi göra en avvägning på ett bygge i Malmö, kallat Niagara. Väl där insåg vi att det saknades höjddubbar på de översta våningarna så vi satte dit en på varje våning för att kunna komma dit senare i veckan och göra avvägningen.
Dubben, med rund och trubbig ände, ska vara vinklad något uppåt för att mätstången ska hamna på dess översta punkt vid avvägningen. Kolla en kort filmsnutt via länken nedan.
 
 
På tisdagen var vi på PHY och satte ut pelare och stomlinjer. Min etablering blev dålig, ca. 2cm, eftersom jag ställde in instrumentet på fel sorts prisma, 'Normalprisma' istället för 'Leica Normalprisma'. Hur som helst fick jag inte rätt på etableringen men använde den ändå för att sätta ut 4 pelare, för träningens skull. När min handledare kom tillbaka gjorde han om etableringen och satte ut pelarna, vilka då hamnade omkring 2 cm från "mina" pelare.
 
På onsdagen var vi i Dalby för att sätta ut fler väggar på skolbygget. Först blev det en del transformeringsjobb i Geo innan vi kunde ge oss ut i smådugget.
T å l a m o d  var temat för dagen då det blöta vädret gjorde det väldigt besvärligt att ha låsning på prismat!
 
På torsdagen var vi också i Dalby och fortsatte med utsättning av väggar men även svetsplåtar som används för att svetsa fast stålpelare i.
 
På fredagen satt jag på kontoret och pysslade med lite transformeringsövningar i SBG Geo. Kul att få känna på programmet lite då och då!
 
 
Ses nästa vecka!
 
 

Kommentarer

  • Hjulio säger:

    Ah fi fan. Micke micke brå! Inte förväxla cirkelprisma med 360 prisma, inte glömma ställa om höjd på STÅNGEN! Ett öga på libelen, rak fin stång. Nigeria, varmt skönt. Här hemma kallt blåsigt.

    God Jul puss kram

    2013-12-02 | 09:35:07
  • Anonym säger:

    Glömde nämna, akta dig för somaliska pirater. Inte att leka med! Håll noga i totalstation och 360 prisma. Dyra grejer!

    2013-12-02 | 09:37:15

Kommentera inlägget här: