kartomatfredrik.blogg.se

Denna blogg handlar om min LIA (Lärande I Arbete) på Svenska Mätcenter AB.

Första veckan

Kategori: Allmänt

Håkan, anställd av Svenska Mätcenter AB och placerad hos Skanska Anläggning intill Hylliestation, fick äran att ta hand om mig första veckan på min LIA 2.
Vi har den gångna veckan, med hjälp av GNSS, gjort diverse utsättningar och inmätningar av bevattningsattiraljer i Millenium parken vid Kronotorp i södra Malmö.
 
Det går till som så att vi sätter ut, med hjälp av spray, markeringar där sprinklerna ska vara varpå entreprenören gräver ner vattenledningssystemet. Därefter mäter vi in de olika ledningsdimensionerna och kopplingarna mellan dessa samt sprinklerna, gärna innan de hinner hyllas över..annars får man gräva lite.
 
Överst: Milleniumparken översikt
Underst: Inmätning av vattenledning
 
Vi har även satt ut vägmarkeringskäppar där väghöjden var utmärkt med sk. fluga/flukt. Denna flukt häftades fast en meter ovanför färdig vägs markhöjd och käppen placerades en meter utanför färdig vägs sträckning för att inte vara i vägen...så att säga.
 
För att grävmaskinisterna ska kunna gräva/anlägga marken med de rätta höjderna på de rätta ställena, har vi gjort terrängmodeller som laddas upp i displayer i grävmaskinerna så att de kan se var och hur de ska anlägga diverse platåer. Som extra hjälp har vi även ibland märkt ut gränslinjer på marken mellan de olika platåerna.
 
 
Vi ses nästa vecka då jag befinner mig i Örebrotrakten och inventerar stenmurar åt Vägverket.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: